نقش بزکوهی دو سر در میان سنگ نگاره های سرخپوستان امریکا (ایالت یوتا) با شباهت های ظاهری و پیام های یکسان با سنگ نگاره های ایران؟!
نقش های کهن و طرح سفال بزکوهی دو سر در ایران ، قفقاز و امریکا که پژوهشگران امریکایی هم در تطبیق از مقاله های ما با ذکر نام استفاده کرده اند.
نقوش فراوان بزکوهی (حدود نود درصد) سنگ نگاره های غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، اغلب در سبک هنری اندیشه نگار ideogram آفریده شده اند و ریشه در باورهای قدسی و قابل احترام گذشتگان دارد.
نقش های بزکوهی سبک هنری اندیشه نگار، در باور ایرانیان باستان فرشته ای بوده که به لباس بزکوهی در آمده و در هنگام سختی ها به کمک انسان ها می آمده است (اسطوره ی ماری و ماریانه و خوان دوم شاهنامه).
به همین دلیل، در جای جای زیستگاه های کهن، بر دیواره ی غارها و کوه ها به فراوانی نقش های بزکوهی سبک هنری اندیشه نگار قابل دیدن است(نماد ایرانیان باستان)؛ ای فرشته ی ناجی از ما محافظت کن و به ما فراوانی نعمت عطا کن( یک دعا).
بعد از یک جا نشینی، این باور قدسی و دعای شناخته شده را در قالب طرح روی سفالینه ها، دست بافت ها، پیکره های مفرغی، نقاشی های دیواره نیایشگاه ها، قصه ها و متل ها(لی لی حوضه و…)، پیکره های گِلی و مفرغی، روی لباس ها، تتــو بر بدن های آنها نیز می بینیم.
در دوره هایی، این نگاه و باور قدسی بقدری شدت گرفته؛ که در بعضی جاها آن نماد The ibex code کهن را در شکل ظاهری بزکوهی دو سر نقاشی کرده اند( تاکید بر دعا و خواسته).
طی گذر زمان آن نماد تاکید بر خواسته و دعا، بر دیگر آثار هنری نیز ظهور و تسری پیدا کرده و در قالب طرح های فیزیکی سفال ها، پیکره های مفرغی، دست بافت ها و… هم دیده می شود .
شگفت آنکه، طی مهاجرت از فلات ایران به دیگر نقاط جهان، آن باور قدسی و قابل احترام را نیز با خود برده اند؛ که اوج آن رد پا و همگونی را در میان نقاشی های سرخپوستان ایالت های : کنتاکی، آریزونا، نوادا، کالیفرنیا و یوتا در امریکا است.
بقدری نقاشی های کهن سرخپوستان امریکا، از منظر شباهت های ظاهری، مضامین و پیام ها، با نقاشی های کهن غارها و کوه های ایرانیان باستان همگون و هم پیام هستند؛ که گویی همه ی آنها را یک هنرمند خلق کرده است؟!
1 Comments
I like this blog very much, Its a real nice situation to
read and obtain info.Blog monry