سنگ نگاره های دهتل در احاطه ساخت و سازها

سمپوزیوم بین کنگره ای IFRAO 2023 برگزار شد
می 27, 2023
محوطه سنگ نگاره های یان چشمه غرقاب ثبت ملی شد
می 31, 2023

این سنگ نگاره ها در اندازه‌های گوناگون و به فاصله‌ی کمی از یک‌دیگر روی زمین پراکنده‌اند و از دامنه‌ی کوه به سوی روستای دهتل از تراکم آن‌ها کاسته و در منطقه وسیعی از جنوب روستا قرار دارند که دامنه‌ی آن‌ها تا روستای بامستان و چاه دزدان کشیده شده است.

با پیشرفت ساخت و سازها در روستا به سمت محوطه و احاطه کردن این سنگ نگاره ها با نخاله های ساختمانی ، خانه های در حال ساخت یا ساخته شده و… شاهد تخریب و از بین رفتن این داشته های فرهنگی و میراث گرانبها هستیم.

این میراث مهجور مانده گاهی نیز به صورت آگاهانه و در جستجوی طلا شکافته می‌شوند در صورتی که این هنرهای صخره ای خود طلایی با ارزش اند که در صورت حفاظت و معرفی آن مانند دیگر نقاط جهان هویت و فرهنگ این سرزمین را نمایش می دهند و بدلیل دسترسی آسان گردشگران ایرانی و حتی خارجی علاقه مند به تاریخ هنر ، محققین و پژوهشگران را به سوی خود فرا میخواند و مقصد گردشگری بی نظیری در جنوب ایران خواهد بود.

دی ماه 1398 معاون میراث فرهنگی هرمزگان  از ثبت ملی شدن سایت تاریخی سنگ نگاره های دهتل در بستک خبر داد اما چند روز پیش ( بیش از سه سال بعد ) سید ابراهیم کوخردی مدیر جدید اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بستک گفت : نواقص پرونده ثبتی سنگ نگاره های دهتل رفع شده و تا پایان سال ثبت ملی خواهد شد.

نواقصی که شاید همین تعیین حریم محوطه و جدا کردن آن از روستا است  و شورا و دهیاری دهتل باید با یاری اداره میراث فرهنگی  و همراهی مردم برای رفع آن تلاش کرده و از بین رفتن این نگاره های پیش از تاریخ جلوگیری کند.

محوطه سنگ نگاره های دهتل در شهرستان بستک غرب استان هرمزگان در جنوب ایران و میان سه سایت باستانی «تنگ کارون و کارگر»، «جم و ریز» و «جهرم»  قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *