راز نقوش بزکوهی دو سر سنگ نگاره های ایران و سرخپوستان امریکا

محوطه سنگ نگاره های یان چشمه غرقاب ثبت ملی شد
می 31, 2023
داستان نقاشی بر سنگ ها به روایت آدا
ژوئن 5, 2023


نقش بزکوهی دو سر در میان سنگ نگاره های سرخپوستان امریکا (ایالت یوتا) با شباهت های ظاهری و پیام های یکسان با سنگ نگاره های ایران؟!

نقش های کهن و طرح سفال بزکوهی دو سر در ایران ، قفقاز و امریکا که پژوهشگران امریکایی هم در تطبیق از مقاله های ما با ذکر نام استفاده کرده اند.


نقوش فراوان بزکوهی (حدود نود درصد) سنگ نگاره های غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، اغلب در سبک هنری اندیشه نگار ideogram آفریده شده اند و ریشه در باورهای قدسی و قابل احترام گذشتگان دارد.


نقش های بزکوهی سبک هنری اندیشه نگار، در باور ایرانیان باستان فرشته ای بوده که به لباس بزکوهی در آمده و در هنگام سختی ها به کمک انسان ها می آمده است (اسطوره ی ماری و ماریانه و خوان دوم شاهنامه).
به همین دلیل، در جای جای زیستگاه های کهن، بر دیواره ی غارها و کوه ها به فراوانی نقش های بزکوهی سبک هنری اندیشه نگار قابل دیدن است(نماد ایرانیان باستان)؛ ای فرشته ی ناجی از ما محافظت کن و به ما فراوانی نعمت عطا کن( یک دعا).
بعد از یک جا نشینی، این باور قدسی و دعای شناخته شده را در قالب طرح روی سفالینه ها، دست بافت ها، پیکره های مفرغی، نقاشی های دیواره نیایشگاه ها، قصه ها و متل ها(لی لی حوضه و…)، پیکره های گِلی و مفرغی، روی لباس ها، تتــو بر بدن های آنها نیز می بینیم.
در دوره هایی، این نگاه و باور قدسی بقدری شدت گرفته؛ که در بعضی جاها آن نماد The ibex code کهن را در شکل ظاهری بزکوهی دو سر نقاشی کرده اند( تاکید بر دعا و خواسته).
طی گذر زمان آن نماد تاکید بر خواسته و دعا، بر دیگر آثار هنری نیز ظهور و تسری پیدا کرده و در قالب طرح های فیزیکی سفال ها، پیکره های مفرغی، دست بافت ها و… هم دیده می شود .
شگفت آنکه، طی مهاجرت از فلات ایران به دیگر نقاط جهان، آن باور قدسی و قابل احترام را نیز با خود برده اند؛ که اوج آن رد پا و همگونی را در میان نقاشی های سرخپوستان ایالت های : کنتاکی، آریزونا، نوادا، کالیفرنیا و یوتا در امریکا است.
بقدری نقاشی های کهن سرخپوستان امریکا، از منظر شباهت های ظاهری، مضامین و پیام ها، با نقاشی های کهن غارها و کوه های ایرانیان باستان همگون و هم پیام هستند؛ که گویی همه ی آنها را یک هنرمند خلق کرده است؟!

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

1 Comments

  1. FinnC گفت:

    I like this blog very much, Its a real nice situation to
    read and obtain info.Blog monry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *