هنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگ های سیاه

فنجان نماها، کهن ترین آثار بجامانده از انسان
نوامبر 30, 2023
تخته سنگی غول پیکر با بیش از 150 نقش کهن
دسامبر 3, 2023

از سفری بر می گشتم؛ از دور کوهی کله قندی با سنگ های سیاه دیده می شد. پیش خودم فکر کردم؛ که آن کوه زیبا حتما بر خود نقاشی های کهن و گوناگون دارد. بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و سپس ادامه ی پیاده روی در بوته زارها، به رودخانه ای خشک رسیدم. بر روی سنگ های سیاه  دیواره ی رودخانه که در گذشته های دور گذر آب فراوان بوده؛ نقش هایی متعدد و کهن از بز کوهی (نمادهای : آبخواهی، زایندگی و محافظت) حک شده بود. بعد از بررسی آنها به طرف کوه مورد نظر ادامه مسیر دادم و به بومی (تخته سنگی صاف) سیاه رسیدم؛ که بر آن به دست هنرمندان متعدد، نقش هایی زیبا و کهن ایجاد شده بود. نقش یک بز کوهی آبستن؟؟، دو نماد حلقه قدرت، دو انسان در حال نیایش به شکل مینیاتوری، یک اسب سوار که افسار اسبش در دست  سواره و پاهای بلند اسب آن را خاص کرده بود و نقش یک بزکوهی خیلی کهن تر از همه ( حدود هزاره هفتم پ.م.)؛ که بر روی هم یک تابلو کهن و زیبا از گذشته های دور به نمایش گذاشته بودند.

گفتنی است؛ که نقش بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار، نماد باروری و زایندگی است و هنرمند برای تاکید بر انتقال پیام خود، آن را آبستن نقش کرده است.  

من هم برای اینکه شما را به آن سرزمین زیبا، کهن و پر از آرامش ببرم؛ عکس هایی از آن بوم را تقدیم نموده ایم.  

محل : روستاهای اطراف اراک

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *