گزارش سنگ نگاره های ایران در روزنامه ها و خبرگزاری های عربی

فنجان نماهای کهن شهرستان صیدون بری خوزستان
ژانویه 24, 2024
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستان
فوریه 4, 2024

در مصاحبه ای که در سال 2016 با خبرگزاری فرانسه در ارتباط با سنگ نگاره های کهن کشف شده طی دو دهه بدست پژوهشگران آزاد، در ایران داشتیم؛ بیش از یکصد خبرگزاری و روزنامه های جهان به آن گزارش ها پرداختند و از باستان شناسان دنیا در خصوص گزارش کشفیات و دیرینگی سنگ نگاره های معرفی شده در ایران (تيمره) نیز نظر خواهی شد؛ که ضمن تایید آن کشفیات، آنها را قسمتی از حلقه های مفقوده ای بیان داشتند؛ که اکنون کشف شده و در معرفی سیر کوچ انسان های نخستین از افریقا به آسیا و از آسیا به اروپا عنوان کردند (خانم ژنویِو فون پِت‌سینگر (Geneviève von Petzinger)، کارشناس نقاشی های غارهای ماقبل تاریخ، در اهمیت یافته‌های ناصری فرد می‌گوید: «به کمک این یافته‌ها ما می‌توانیم نقشه‌ای را که پر از نقاط تاریک و مبهم است، کم کم با دقت بیشتری ترسیم کنیم”.
به عقیدۀ پِت ‌سینگر، کشفیات ایرانی، این فرض را تقویت می‌کند؛ که بشر قبل از ترک آفریقا، صاحب هنر بوده است. در غیر این صورت چگونه می‌توان شباهت حیرت‌آور میان بعضی سنگ‌نگاره‌ها در ایران، آفریقای جنوبی، اسپانیا یا کالیفرنیا را توجیه کرد؟).
خوشبختانه کشورهای آسیایی و خاورمیانه هم به لحاظ ریشه های مشترک فرهنگی با ایران، خیلی خوب اقبال کردند و انعکاس دادند؛ که ما در اینجا سه نمونه از روزنامه ها و خبرگزاری های کشورهای عربی را معرفی کرده ایم. کویت تایمز از کشور کویت، خبرگزاری کسب و کار از کشورامارت و سایت اخبار عربی در کل کشورهای عربی است.
گفتنی است که در بررسی و مطالعه سنگ نگاره های کهن کشورهای : عربستان، اردن، قطر، امارات، عمان، یمن، الجزایر و… مشخص شد؛ که آنها نیز دارای شباهت ها و پیام های مشترک از دوران باستان با سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران هستند؛ که علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، به کتاب سنگ نگاره های ایران زبان مشترک جهانی، اثر نگارنده مراجعه نمایند.

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *