کارگاه های آموزشی سنگ نگارها، برای کودکان در دنیا

سنگ نگاره های کهن دنیا و گردشگری
مارس 21, 2024
موزه ملی ایران از تبر دستی آشولی دهتل تا سفالینه ی شهر سوخته
می 2, 2024

petroglyphs workshop for children

در اغلب نقاط دنیا برای کودکان پیش دبستان تا پایان دوره ابتدایی، کارگاه های آموزش وآشنایی با نقاشی های کهن درون غارها و کوه های کشورهای خود و جهان را همراه و طی آموزش های دوره تحصیلی برگزار می کنند؛ که از کشیدن نقاشی سنگ نگاره ها، ساخت سه بعدی آنها، تا حضور و دیداراز نقاشی های کهن متفاوت است.

اغلب مربیان آنها باستان شناسان نقاشی های غارها و کوه ها هستند؛ که آموزش های خود را در قالب سمینارهای خاص با همکاری معلم مربوطه به اجرا در می آورند.

نکته جالبی که نگارنده با آن روبرو شد؛ وجود کارگاه های آموزشی چند بعدی در کشورهای هند و قزاقستان است، که برای دانش آموزان به اجرا در می آوردند؛ که خروجی آنها تحقق اهدافی خاص است.

1- آشنایی دانش آموزان با تاریخ و هنرهای کهن مردمان باستان در کشورشان.

2- آشنایی به  ارزش و اهمیت سنگ نگاره ها، تا در بزرگسالی محافظ و نگهدار آنها باشند.

3 – آشنایی به پیشه ای بنام راهنمای گردشگری و توریسم ملی و جهانی.

4- آشنایی با رشته های تحصیلی مرتبط با آن نقاشی ها و ادامه تحصیل در قالب یک رشته شغلی در بزرگسالی.

5- آموزش و تربیت جامعه ی پیش روی، از مسیر مدرسه و دانشگاه و به اجرا در آوردن اهداف تدوینی سیاستگذاران مملکتی.

6 – اجرای سیر معطوف توجه ساختن جامعه جهانی هدف، به کشورهای دارای سنگ نگاره ها.

در ایران ما هنوز نقاشی های کهن غارها و کوه ها را نمی شناسیم؛ تا برای آنها مسیر آموزشی، محدوده گذاری سایت ها برای نگهداری (کاداستر)، جامعه سازی و تدوین، سیر معطوف توجه در راستای اهداف مملکتی؛ با آن اهمیت کوچک ترین اشاره ای در کتاب های درسی به و جود و چرایی آنها نشده است.

دانشجویان با رشته های مرتبط، حتی  تا دوره های تکمیلی یک واحد درسی در خصوص Rock art. Petroglyph. Pictograph  نمی گذرانند.

وقتی ما آنها را نشناسیم؛ اهمیت و ارزش آنها هم نمی دانیم و وقتی ارزش آنها ندانیم؛ براحتی آنها را در حیطه کار معدنکاران مجوز می دهیم، تا در قالب تهیه سنگ های خام آنها را متلاشی و نابود کنند.

از پژوهشگاه محترم میراث فرهنگی استدعا داریم؛ یک بررسی کوتاه بر روی نقاشی های  کشف شده در دنیا داشته باشند؛ به راحتی خواهیم دید؛  که تاکنون حدود هزاران جلد کتاب و مقاله در خصوص هنرهای صخره ای بدست باستان شناسان، دانشگاه ها، موزه ها و بنیادها و… چاپ شده است و ما تا کنون کوچک ترین گامی در آن راستا بر نداشته ایم.

امیدواریم امسال گام هایی شایسته و قوی در آن جهت مورد نیاز کشورایران برداشته شود.

با احترام – محمد ناصری فرد

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *