نشست باستان شناسی سنگ نگاره های ایران، ترکیه و…

ظروف سفالی الهام گرفته از سفالینه‌های باستانی و سنگ نگاره‌های ایران / رد پای بز کوهی
می 10, 2024
 رازها و سخن ها در کتیبه کهن سطری و جام شوش
می 26, 2024

در ساعت دوازده، مورخه بیست و سوم اردیبهشت ماه، نشستی علمی در سرای ملل نمایشگاه بین المللی تهران، به اتفاق نگارنده و پروفسور یلماز یئشیل، عضو هیات علمی دانشگاه آنکارا برگزار شد.

نمادها و نقاشی های کهن دو ملت با شباهت ها و مضامین یک نواخت معرفی و توضیح داده شد و تاکید بر نشان ها و نمادهای کهن و مشترک در دو کشور شد؛ که .برای نخستین بار در خصوص سنگ نگاره های دو کشور ایران و ترکیه برگزار شد

ما دو نفر همدیگر را ندیده بودیم؛ اما محتوای صحبت های ما از مشترکات فرهنگی عمیق دو کشور سوگیری و نشان داشت؛ که اغلب از ایران به آن سرزمین ها برده شده است.  برای نمونه اغلب نماهایی که پشت سر من در تصویر آورده شده اند؛ در قالب خطوط سطری و پیش ایلامی در ایران کشف شده و در کتاب های :

سنگ نگاره هاي ايران زبان مشترك جهاني و سنگ نگاره هاي ايران نمادهای اندیشه نگار(آثار نگارنده) آورده شده است.

یک جلد کتاب : سنگ نگاره هاي ايران زبان مشترك جهاني و نماد IYI  که بسیار زیبا به دست هنرمندی ایرانی سوزن دوزی شده بود؛ را به رسم یادگاری از طرف ملت ایران به پروفسور و مردم ترکیه هدیه دادیم.

به قطع این نشست ها، آورده های مثبتی در عرصه های گوناگون در برخواهد داشت.

کتاب جدیدی در خصوص سنگ نگاره های قفقاز و آسیای میانه از ترکی به فارسی ترجمه و رو نمایی شد؛ که حدود پنج صفحه ی اول کتاب به مقاله نگارنده در خصوص اشترک های ظاهری و پیامی سنگ نگاره های آسیای میانه، قفقاز و ایران (بزکوهی) اختصاص داشت.

این نشست با هماهنگی طرفین و دعوت از نگارنده برگزار شد .

با احترام. محمد ناصری فرد

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *