رازها و سخن ها در کتیبه کهن سطری و جام شوش

نشست باستان شناسی سنگ نگاره های ایران، ترکیه و…
می 13, 2024
نقشی حیوانی عجیب و کهن
ژوئن 19, 2024

کتیبه ای با خط سطری  ( ProtoElamite or Linear)، کشف شده درکوه های تیمره، با دیرینگی حدود 2300 پ.م؛ که یکی از علایم خطی بکار رفته در آن استیلــیزه شده ی (خلاصه و پیچیده شده) نقش بزکوهی است؛ به مضمون درخواست فـــــزونی نعمت و نگهـــــداری ما.
کشف ردپای آن نماد کهن بر جام شوش و دُم بلند و شاخه ای بزکوهی روی جام زیبای شوش با همان شباهت و مضمون نماد؟! برای نخستین بار در باستان شناسی ایران راز و چرایی اش کشف و معرفی می شود.

کشف و عکس : محمد ناصری فرد محل : تیمره (کوه های اطراف خمین) تاریخ : بهار 1387 مولاژ کتیبه، درباغ کتیبه های کاخ نیاوران

برای کسب اطلاعات بیشتربه کتاب : سنگ نگاره هاي ايران  زبان مشترك جهاني                                                  Iran Petroglyphs , Universal Common language ، اثر نگارنده مراجعه نمایید.

با احترام- محمد ناصری فرد

خرداد 1403

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *