خدایان باستان(آنوناکی) و هنرهای مسحور کننده

چرایی نقاشی های کهن انسان بالدار درغارها و کوه های ایران و جهان
جولای 25, 2024
سنگ سوراخ ها و اعجاز آنها
آگوست 8, 2024

مطالعات ما بر روی سنگ نگاره های ایران و دیگر نقاط جهان گواه بر آن است؛ که آسیا خاستگاه انسان (مارسل اُوت) و آفرینده ی هنرهای مسحور کننده ی بشری است. نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران و آسیا(بویژه فلات ایران)، کتاب های سنگی هستند ؛ که از منظرگاه انها موارد اشاره شده قابل رصد هستند. از غارنشینی تا یکجا نشینی، تا تاسیس نخستین دولت ها و حکمرانی هایی مبنی بر ساختارهای خاص، فقط در آن سرزمین قابل رصد هستند؛ که ما به یکی از کهن ترین ، گسترده ترین و با دوام ترین آنها، یعنی پیش ایلامی ها   ProtoElamite و ایلامی ها Elamite گذری کوتاه داریم.
پیش ایلامی ها (نیا-ایلامی) از حدود 4000 سال پیش ردپای زیست شان در فلات ایران قابل دیدن است (آثار مکشوفه در شوش) و ایلامی ها هم از حدود ۳۲۰۰–۵۳۹ پیش از میلاد، یعنی حدود ۲۶۶۱ سال در فلات ایران زندگی و حکومت ‌داشته اند(ویکیپدیا.(
ایلامی ها کشورشان را «هَلتَمتی (Ha(l)tamti/Hatamti) به ‌معنی «سرزمین خدا» می‌خواندند(ویکیپدیا) و پروفسور ارفعی سخنی زیبا در خصوص کلمه ایلام دارند: با توجه به این‌که کلمهٔ ایلام تلفظ بین‌النهرینی و یک کلمهٔ ایلامی است؛ نباید با «ع» بلکه باید با «الف» نوشته شود. وی در توضیح می‌گوید ما حرف عین (ع) در شیوه بابلی و ایلامی نداریم؛ بلکه در عبری، عربی و آرامی است؛ که حرف ع موجود است. ایلام برگردانی از کلمهٔ هَلتَمتی به‌ معنی «سرزمین خدا» است(ارفعی.(
در بررسی هایی که بر روی سنگ نگاره های فلات ایران و…داشتیم؛ باکمال شگفتی ردپا و قلمرو جغرافیایی یا شاید فرهنگی، ایلامی ها را از جنوب و شرق دریای مدیترانه تا تبت، پامیر و مغولستان به زیبایی می توان دید(نقش بزکوهی، نماد ایلام کهن)؛ که اوج آن در دره ی سند بر دیواره های کوه ها و طرح های روی سفالینه های کهن کشف شده و اینکه قلمرو جغرافیایی ایلامی ها را به نواحی خوزستان امروزی محدود بدانیم؛ باتوجه به یافته های جدید، پذیرفتنی نیست.
کلمه آنوناکی (خدایان آسمانها) خاص بین النهرین و خاص هنر سومری ها نیست و یافته های مطالعاتی جدید نگاهی دیگر دارند؛ که ما نمونه هایی از آثار هنری همگون مردمان دیگر سرزمین ها را برای شما به نمایش در آورده ایم.
مردمان و حکومت های هم زیست یا بعد از زیست ایلامی ها (سومری، اکدی، آشوری، بابلی هخامنشیان و…)، تمدن و شاهکارهای هنری خود را مدیون و سپاسگزار هنر اعجاز گونه ی مردمان پیش ایلام و ایلامی ها هستند و حتی تمدن و هنر آنها ملهم از هنر و سیر زندگی آن حکومت های کهن و ریشه دار است.

با احترام- محمد ناصری فرد
مرداد 1403

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *