جایگاه و اهمیت سنگ نگاره ها در کشور مغولستان

سنگ سوراخ ها و اعجاز آنها
آگوست 8, 2024
کهن رنگین نگاره های ایران Ancient pictographs
سپتامبر 13, 2024

Late Pleistocene and Early Holocene Rock Art from the Mongolian Altai

مغولستان کشوری است در شمال آسیای میانه، که از شمال به روسیه و سیبری و از جنوب به کشور چین محدود است.

زمستان های سخت و طولانی و تابستان هایی کوتاه و گرم دارد.

مغولستان دارای سنگ نگاره های فراوان و کهن است؛ که از مناطق سیبری، تا شمال و شمال غرب کشور چین پراکنده هستند. از کوه های بلند و سر به فلک کشیده ی آلتای تا کوه های کم ارتفای پراکنده در صحرای خشک و سوزان گبی قابل دیدن هستند.

شگفت آنکه چطور سنگ نگاره ها کهنی که قدمت بعضی از آنها به 16000 پیش از میلاد می رسد؛ در آب و هوای خشن مغولستان، با بادها، گرما و سرمای شدید، و سایر عوامل محیطی سخت تاکنون دوام آورده اند.

شگفتی بعدی ما این است؛ که فراوانی نقش های بزکوهی که ما در میان سنگ نگاره های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ در نقاط مختلف ایران می بینیم؛ همان فراوانی نقش های بزکوهی هم در میان سنگ نگاره های نقاط مختلف مغولستان نیز دیده می شوند؛ که باستان شنان مغولستان و چین هم گزارش کرده اند؟!

 باستان شناسان کشور مغولستان و کشور چین، از حدود سی سال پیش، در قالب گروه های چهل تا پنجاه نفره مطالعات میدانی بر روی سنگ نگاره های چهل مکان در مغولستان انجام داده اند؛ که دیرینگی آنها از دوره های : نوسنگی، عصر برنز، آهن، تُرک و قرون وسطی متفاوت است.

 از سال 2014، با تیم‌های کوچک‌تری از متخصصان، بر تاریخ‌ گذاری علمی VML به علاوه تجزیه و تحلیل گرده، فتوگرامتری، ژئومورفولوژی، دیرین‌اکولوژی، و مکان های آیینی یا «مقدس، شمنیسم» مطالعات سن سنجی صورت گرفته است.

یکی از کارهای جالب و جذاب در کشور مغولستان، بر گزاری نمایشگاه های عکس در کشور مغولستان و دیگر نقاط جهان از سنگ نگاره های کشف شده است.

برگزاری نمایشگاه عکس در مقر یونسکو در سال 2019 Ulanbaatar /MONTSAME/  تحت پروژه “ترویج بین المللی میراث فرهنگی به یاد ماندنی – هنر صخره ای” که توسط کمیسیون ملی مغولستان برای یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل)، هیئت دائمی مغولستان در یونسکو و استودیو Semoon به طور مشترک در 12 دسامبر در پاریس را می توان نام برد.

آن نمایشگاه بیش از 5000 عکس از نقش های حکاکی شده و به جا مانده بر روی دیواره کوه ها در مناطق :  بیان- اولگی، خوود، گوبی-آلتایی، اومنوگوبی، سوخباتور، خنتی، آرخانگای بوده است.

Embark on a captivating journey through time as we delve into the mystique of Mongolian Rock Art. In the vast expanses of Mongolia, hidden amidst rugged landscapes and remote caves, lie ancient petroglyphs and cave paintings that whisper tales of a bygone era. In this exploration, we unravel the secrets of these intriguing artworks, delving into the rich history and cultural significance of Mongolian Rock Art.

https://montsame.mn/en/read/209979
https://steppe-wind.com/post/mongolian-rock-art
https://www.academia.edu/8904533/Late_Pleistocene_and_Early_Holocene_Rock_Art_from_Mongolia_Arts_2013_2

 

با احترام – محمد ناصری فرد

مرداد 1403

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *