معرفی کتاب هایی در خصوص سنگ نگاره های سرخپوستان امریکا

کهن رنگین نگاره های ایران Ancient pictographs
سپتامبر 13, 2024

شما در یک بررسی ساده و کوتاه در موتورهای جستجوگر برای دسترسی و در یافت کتاب های منتشر شده با موضوع سنگ نگاره های سرخپوستان، با ده ها جلد کتاب در باره ی سنگ نگارهای سرخپوستان امریکا روبرو می شوید؛ که بدست پژوهشگران و مراکز مطالعاتی چاپ و تدوین شده اند؛ که نگارنده چند نمونه از آنها را خدمت شما معرفی کرده ام.

تعداد مقاله ها و تصاویر از مرز هزار مورد هم می گذرد.

آن انبوه مطالب و گزارش های تحقیقی دو پیام در خود دارند.

۱- ارزش و اهمیت موضوع و میزان علاقه مندی های باستان شناسان و پژوهشگران  در آن حیطه و در آن راستا است.

 ۲- میزان فراوانی سنگ نگارهای ایجاد شده به دست سرخپوستان و کشف به دست باستان شناسان و پژوهشگران طی چند دهه ی گذشته است.

درامریکای جنوبی(کشورهای کلمبیا و پرو) و اغلب ایالت های امریکای شمالی، نقاشی های کهن سرخپوستان کشف شده ؛ که بیشتر آنها در ایالت های : یوتا، کُلرادو، نیومکزیکو، کنتاکی، نوادا، آریزونا و کالیفرنیا است؛ تا کنون کشف شده اند.

گفتنی است که تنها موزه هنرهای صخره ای دنیا هم در کالیفرنیا است.

بررسی های اینترنتی ما بر روی سنگ نگاره های سرخپوستان، نشان از آن دارد؛ که همچون سنگ نگاره های آسیا و فلات ایران، تقریبا بیشترین نقاشی های تکراری ایالت های مذکور بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار است؟!

با احترام – محمد ناصری فرد

  

شهریور 1403

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *