اسب شاخــــــدار؟!

کتاب گویش شناسی شهرستان بستک
کتاب گویش شناسی شهرستان بستک را دریابید.
فوریه 15, 2024
وضعیت محوطه سنگ نگاره های دره دیز
آموزش و حفاظت یا تخریب و بی توجهی / محوطه های سنگ نگاره ایران نیازمند دیدگاهی جدید و جدی
فوریه 17, 2024

بررسی ها بر روی سنگ نگاره های کهن ایران و قزاقستان، ما را با نقش هایی رو برو کرد؛ که دیدن آنها شگفت انگیز و بسیار قابل تامل بود. نقش هایی همگون اسب های شاخدار که شاید شما هم که هم اکنون این مطلب را می خوانید؛ برایتان قبولش دشوار باشد؛ اما در ادامه با دیدن اسناد معرفی شده از شک و تردیدهای شما کاسته می شود.

سفال جالب و با تکنیک هنری پیچیده سیلک کاشان، که نشان از توان و مهارت بالای هنرمند دارد. چیزی که آن را از هنر ساختش برتر کرده؛ طرح روی آن است؛ که تاکنون به آن توجه نشده است.

طرح حیوانی شبیه اسب، که دو شاخ دارد! اگرچه بررسی های اولیه ما نشان از اسب آیینی با افزودن تزیین هایی چرمی چون شاخ بر روی سر آنها دارد(قزاقستان و آثار مکشوفه در دوره ی ساسانی)؛ اما در بررسی های بیشتر معلوم شد؛ که در گذشته هــای دور زیرگونه هایی شبیه به اسب شاخدار می زیسته اند و به دلایلی که مطالعه و بررسی خاص می خواهد؛ منقرض شده اند.

 شبیه طرح روی سفال سیلک را در میان سنگ نگاره هـای تیمــــره(حدود 5000 پ.م.)، سنگ نگاره های تمغـــالی قـزاقستان(4000 پ.)، جـام زریـن حسنلو(1200 پ.م.)  و بر بعضی کتیبه ها و ظرف های زرکوب دوران ساسانی هـم دیده می شود.

این سیر و رمز گشایی برای نخستین بار در ایران صورت می گیرد و نشان از درهم تنیدگی باستان شناسی رو سطحی (سنگ نگاره ها) با باستان شناسی زیر سطحی ( دفینه ها ) دارد.

   تـــدویــن و آیکــونوگرافی : محمد نا صری فرد     تاریخ :  زمستان 1402       

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *