سنگ نگاره های کهن دنیا و گردشگری

 هنــــر باستـــــان در بیمـــــارستان
مارس 17, 2024
کارگاه های آموزشی سنگ نگارها، برای کودکان در دنیا
مارس 27, 2024

   سنگ نگاره ها، كهن ترين آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند؛ كه در آنها راز و رمزهاي فراوان نهفته است. آنها از بهترين پنجره هاي رو به گذشته هاي دور هستند؛ كه از منظرگاه شان Perspective مي توان زندگي انسان هاي اعصار كهن را رصد كرد. به تعبیری حروف رمزی، خطّ، تبادل پـیــام، زبان، تاریخ، اسطوره ‌ها، هنر و کهن فرهنگ های بشری، ریشه در سنگ نگاره های کهن دارند و آنـها از بهترین ابزارهای رمزگشایی زیست انسان پیش از تاریخ هستند.

بر آن اساس، سنگ نگاره های مکشوفه در نقاط مختلف دنیا، یکی از جذاب ترین و نو ترین کهن آثار زیست بشر هستند؛ که به دست پژوهشگران کشف و معرفی می شوند.

 اغلب نقاط دنیا، نقاشی های کهن کشف شده ی خود را ثبت جهانی کرده اند؛ تا بدین شیوه کشورشان معرفی و معطوف توجه جهانی شود و علاقه مندان در نقاط مختلف دنیا بتوانند از آدرس های ثبت جهانی شده در یونسکو؛ اطلاعات مورد نیاز خود را برای دیدار از آن آثار کهن تهیه نمایند.

 نکته ی شگفت انگیز اینکه، کشورهای قاره ی آفریقا برای خود نقشه های خاص هنرهای صخره ای Rock arts طراحی و به جهانیان معرفی کرده اند(کتاب ، سنگ نگاره های ایران، زبان مشترک جهانی، اثر نگارنده)؛ تا بدین شیوه سالیانه میلیون ها پژوهشگر و گردشگر را به کشورهای خود جذب کنند و ثروتی فراوان بدست آورند.

ما با داشتن ده ها هزار نقاشی های کهن( pictograhps & petroglyphs) در غارها و کوه های استان های مختلف (25 استان) که بدست پژوهشگران ایران کشف و معرفی شده اند؛ تاکنون هیچکدام را ثبت جهانی نکرده ایم و هیچگونه کاربست گردشگری و توسعه اقتصادی از آنها در سطح ملی و جهانی ارایه نکرده ایم

با احترام – محمد ناصری فرد

فروردین 1403

Naserifard
Naserifard
محمد ناصري فرد باستان شناس نقاشی های غارها و کوه های ایران است. وی تنها پژوهشگر سنگ نگاره ها در ایران است(باستان شناسی رو سطحی)؛ که با توجه به رشته تخصصی اش (باستان شناسی هنر)، بیش از 20 سال است؛ که بر روی نقاشی های غارها و کوه های ایران و بیرون از ایران مطالعات میدانی و تطبیقی علمی داشته و کتاب ها،پژوهش فیلم های مستند هنرهای صخره ای، مصاحبه های علمی در خصوص سنگ نگاره های ایران و مقاله ها نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *