زبان یکی از مصادیقی است که به واسطه آن چیزها درک میشوند و از این طریق تولید و مبادله معنا صورت میگیرد. اما زبان به اشکال گوناگون پدیدار میشود. یکی از صورتهای زبان تصویر است. ولی تصویر چگونه معنا را میسازد؟ زبان تصویر از طریق نمادها و نشانهها و حتی صور اشکال و اشیا مفاهیم تصورات احساسات را به دیگران منتقل میکند بنابراین زبان تصویر نوع نوعی ابزار رسانه است حال این تولید معنا در جامعه قدیم جهت برقراری ارتباط با سایرین مورد استفاده قرار میگرفت به عبارتی این تصاویر سنگ نگاره را می توان توصیف ارزشهای مشترکی یک گروه یا جامعه دانست که در یک چرخه فرهنگی منجر به تولید هویت یک قوم و در معنای بزرگتر هویت ملی میشود.
چرخه فرهنگی این گونه استدلال میشود که فرهنگ مجموعهای از تولیدات تصویری معنادار بین افراد است که توسط فرد و دیگران اول درک و سپس مورد مصرف و بازنمایی قرار میگیرد پس فرهنگ مجموعهای از اعمال است و این کاریست که آقای رفیعی در کتاب سنگ نگاره های دهتل انجام داده زیرا اعضای یک فرهنگ اند که به اشیا و سنگ نگاره ها معنا میدهند و در آخرین مرحله چرخه فرهنگی است که هویت ساخته میشود و معنا و درکی از اینکه کیستیم و به چه جامعهای تعلق داریم به ما میدهد. سنگ نگارهها سرشار است از تصاویری که میتوان با معنای گوناگون به تفسیرهای متفاوتی رسید.
این تفسیرها در جریان کنش متقابل شخص و جامعه شکل میگیرد. هویت همچنین در قالب انواع رسانهها تولید میشود به ویژه وسایل ارتباط جمعی و شبکههای مجازی امروزه که هویتها را در گستره ای وسیع و با سرعتی بیسابقه میان فرهنگهای مختلف پخش میکند هویت زمانی تولید می شود که پدیده های فرهنگی را مورد استفاده قرارداده و یا به خود اختصاص می دهیم. یعنی هنگامی که به شیوه های مختلف آن پدیده را وارد آداب و اعمال روزانه زندگی خود می کنیم و به این طریق به آنها ارزش و اهمیت می دهیم. همان طور که سالهاست آقای رفیعی و خانواده ایشان با راه اندازی سایت و ثبت سنگ نگاره های دهتل این کار را انجام داده اند.
بنیامین انصاری نسب
بنیامین انصاری نسب در مراسم رونمایی از کتاب سنگ نگاره های دهتل